Esiintymistaidot osa 4:
Kuulija-analyysi

Esiintymistaidon blogisarjamme edellisessä osassa puhuimme esitykseen valmistautumisesta. Yksi tärkeimpiä valmistautumisen vaiheita on esityksen kohdentaminen yleisölle. Kohdentaminen puolestaan on sitä helpompaa, mitä paremmin tunnet yleisön. Tässä apuna kannattaa käyttää kuulija-analyysiä.

Kuulija-analyysiä tehdessäsi pohdi:

Keitä yleisössä on? On hyvä tietää etukäteen, kuinka isolle joukolle esiinnyt. Esitystyyliin tai osallistamiskeinoihin vaikuttaa, onko kuulijoita 10 vai 100. Voit myös miettiä, mitä ammattiryhmää he edustavat tai mikä on heidän koulutuksensa. Joskus myös yleisön sukupuolella voi olla merkitystä kohdentamisessa. Yleisön ikä vaikuttaa muun muassa sanavalintoihin, esimerkkeihin ja havainnollistamismenetelmiin.

Mitä yleisö tietää aiheesta? Ota selvää, onko esityksesi aihe yleisölle entuudestaan tuttu. Jos yleisö ei tiedä mitään aiheesta, voit aloittaa perusteista. Tällöin ei kannata käyttää ammattislangia. Alan ammattilaisille puhuessasi voit hypätä suoraan aiheeseen ja puhua ammattiryhmän ”omalla kielellä”.

Onko yleisöllä omakohtaista kokemusta aiheesta? Yleisön omat kokemukset saattavat vaikuttaa yleisön asenteeseen ja mielipiteeseen esityksesi aiheesta. Mieti keinoja, joilla voit korostaa tai yrittää muuttaa asenteita ja mielipiteitä.

Miten yleisö suhtautuu aiheeseen? Yleisön asenne ja suhtautumineen aiheeseen vaikuttaa siihen, miten esität asiasi, miten havainnollistat ja millaisia perusteluja käytät. Jos yleisö on valmiiksi myötämielinen, et tarvitse puolustelevia argumentteja.

Mitä yleisö tietää sinusta? Jos olet yleisölle entuudestaan tuttu, pitkiin esittelyihin ei ole tarvetta. Jos taas yleisö ei tunne sinua tai taustaasi, esittele itsesi ja taustasi sekä miksi olet heille puhumassa. Kannattaa myös pohtia, odottaako yleisö sinulta tietynlaista esitystä.

Miksi yleisö haluaa kuulla esityksesi? Mieti, mikä on esityksesi pääsanoma. Miksi juuri tämä yleisö haluaa kuulla sen? Erilaiset yleisöt saattavat olla kiinnostuneita asiastasi eri näkökulmista, jolloin et voi esittää samaa esitystä aina uudelleen saman kaavan mukaan, vaan esitys tulisi räätälöidä ja kohdentaa aina uudelle yleisölle uudelleen.

VINKKI: Me Suomen Puheopistossa räätälöimme valmennuksemme aina ryhmälle sopiviksi. Lähetämme osallistujille ennakkokartoituksen, jonka perusteella kouluttajamme valitsevat valmennuksen sisältöjen painopisteet ja harjoitukset. Jos ennakkokartoitusta ei ole mahdollista tehdä, kysymme yleisöstä tilaajalta, jolla yleensä on hyvä kuva tilaisuuteen osallistuvista.

EMMI MÄLKIÄ

Kategoriat

Viimeisimmät artikkelit